Myślenie to świetna zabawa.
fragment książki

Książka Oscara Brenifiera „to sześć ważnych pytań, które pomogą wam sięgnąć pod powierzchnię rzeczy”. Autor jest doktorem filozofii i pedagogiem, który prowadzi warsztaty filozoficzne dla dzieci i dorosłych, mające na celu propagowanie filozofii oraz rozwijanie myślenia. Seria „Dzieci filozofują” jest odpowiedzią na dziecięcą ciekawość i potrzebę stawiania pytań. Wszystkie mają taki sam układ – zawierają sześć pytań dotyczących głównego tematu oraz sześć możliwych odpowiedzi, przy czym każda z nich zostaje zakwestionowana. Ma to na calu pokazanie dziecku, że na jedno pytanie można często udzielić różnych, ale równie dobrych odpowiedzi oraz, że niektóre sprawy są nieco bardziej skomplikowane niż wydawało się to na pierwszy rzut oka.

Książka ta może być też cudownym zaproszeniem do rozmowy z dzieckiem (w domu lub w szkole), przewodnikiem dla rodzica czy nauczyciela, podporą kiedy młodzi ludzie stawiają niejednoznaczne pytania, a nawet zweryfikowania swojego światopoglądu. Zachęca do rozważenia ważnych kwestii, choć nie daje gotowych rozwiązań. Na pewno jest to pozycja na lata, ponieważ za jakiś czas postawione w niej pytania mogą nas doprowadzić do innych wniosków. I my, dorośli będziemy bogatsi o nowe doświadczenia i refleksje, a także dziecięce myślenie przejdzie transformacje.

„Ja, co to takiego?” jest pozycją dla dzieci w wieku co najmniej 7 lat. Według teorii Jeana Piageta, psychologa zajmującego się rozwojem człowieka, na ten etap życia przypada stadium operacji konkretnych. Myślenie dziecka ma wtedy charakter obrazowy oraz nieodwracalny. Do końca trwania tej fazy (czyli do 11-12 roku życia) stopniowo nabywana jest umiejętność decentracji, czyli uwzględniania różnych aspektów przedmiotów czy zjawisk. Rozwija się też odwracalność myślenia, a wraz z nim następuje rozwój operacji klasyfikowania i szeregowania. Dziecko staje się zdolne do dokonywania klasyfikacji hierarchicznych – tworzenia układów o różnym stopniu ogólności. Pozycja Brenifiera doskonale wpisuje się w rozwój tych umiejętności i przypomina, że nauka poprzez zabawę, z uśmiechem i żartem jest najlepszym na nią sposobem.

Przyjemnego rozwoju zatem dla dużych przewodników i dla małych filozofów.

Justyna Śliwińska

Oscar Brenifier, „Ja, co to takiego?”, Zakamarki