„Jeśli potrafisz o czymś marzyć, to potrafisz także tego dokonać.”
Walt Disney

Narzędzia coachingowe wykorzystywane mogą być nie tylko podczas spotkania z coachem, ale również w życiu rodzinnym. Nic tak nie jednoczy grupy ludzi, jak wspólne cele, dlatego chciałabym dziś zaproponować Wam, byście wykorzystali Mapę marzeń do przyjrzenia się swoim dążeniom, rozpoznania swoich talentów i wzajemnego wspierania się w ich realizacji. Potrzebne Wam będą pisaki, duży arkusz papieru, gazety, klej i nożyczki oraz jedna godzina.

Pierwszy etap prac to rysowanie lub wyklejanie swoich marzeń. Każdy z członków rodziny pracuje przy swoim fragmencie kartki. Waszym zadaniem jest przedstawienie Waszego największego marzenia. Na tym etapie ważne jest, by nie cenzurować swoich pomysłów, nawet jeśli wydają się trudne do zrealizowania. Kiedy kartka zapełni się, przyjrzyjcie się nawzajem swoim fragmentom i zastanówcie się, co je łączy. Następnie odpowiedzcie razem na kilka pytań:

1. W urealnianiu marzeń pomocna może okazać się strategia cytowanego powyżej Walta Disney’a. Wiecie, że jego strategia działania stała się inspiracją do stworzenia narzędzia coachingowego? Twórca bajkowego imperium podczas planowania swoich działań przechodził przez trzy etapy.

Etapy te można wyznaczyć w 3 różnych pomieszczeniach lub nazwać tak 3 krzesła. Osoba, która opracowuje w ten sposób swoje marzenie przechodzi z pokoju do pokoju lub przesiada się z krzesła marzyciela na krzesło realisty i z krzesła realisty na krzesło krytyka. Wytłumaczcie młodszym dzieciom, co to oznacza. Pomagajcie sobie nawzajem w przechodzeniu kolejnych etapów.

MARZYCIEL – na początku Walt Disney uruchamiał swoją wyobraźnię, rozbudzał ją by stworzyć fantastyczne wizje swoich celów. Ten etap jest już właściwie za Wami – to Wasze rysunki/wyklejanki. Przyjrzyjcie się im, może chcielibyscie coś dodać?

REALISTA – następnie zastanawiał się, co z tego wszystkiego, co sobie wymarzył jest możliwe do zrealizowania. Sprawdzał czy i jakimi zasobami dysponuje, by urzeczywistnić swoją wizję. Zróbcie to również.

KRYTYK – na koniec szukał potencjalnych trudności, które mogły stanąć na jego drodze do celu oraz zastanawiał się, co może zrobić, by ich uniknąć lub się z nimi uporać.

Przeszliście drogę jego śladami? Zapraszam do kolejnych aktywności.

2. Zastanówcie się, które wasze cechy charakteru ułatwią Wam ich realizację. W rozpoznawaniu swoich talentów przydać się może ściąga – spójrzcie na wykaz zalet i odnajdźcie te przymiotniki, które Was określają, następnie zapiszcie:

  • wierzę w siebie wierzę, że mi się uda
  • jestem gotowy/gotowa do wysiłku
  • jestem konsekwentny/konsekwentna
  • jestem cierpliwy/cierpliwa
  • lubię przebywać z innymi
  • lubię podróżować
  • jestem wytrwała/wytrwały
  • potrafię robić…
  • mam dużą wyobraźnię
  • jestem radosna/radosny
  • jestem optymistką/optymistą
  • dbam o siebie
  • gdy coś mi się nie udaje, nie poddaję się
  • uczę się na swoich błędach
  • umiem wczuwać się w sytuację drugiej osoby
  • mam dobrą koncentrację
  • jestem ambitna/ambitny
  • umiem prosić o pomoc innych ludzi
  • wierzę w sukces
  • potrafię z czegoś zrezygnować, by osiągnąć cel
  • gdy osiągam swój cel, potrafię się z niego cieszyć i świętować sukces
  • pracuję wytrwale
  • myślę, że dużo zależy ode mnie

Jestem ………………………………………., więc zrealizuję swoje marzenie

3. Porozmawiajcie przez chwilę w swojej rodzinie, jak możecie sobie nawzajem pomóc w realizacji marzeń według wzoru.

Jak ja, mamo, mogę Tobie pomóc w realizacji Twojego marzenia?
Jak ja mogę Tobie, synu, pomóc w realizacji Twojego marzenia? Itp.

Pamiętajcie, że spełnianie marzeń najlepiej smakuje, gdy się włoży w to trochę wysiłku i dużo siebie. Proponuję więc, by rodzice/opiekunowie wspierali swoje dzieci w dążeniu do celu, a nie dochodzili doń za nich. A może Twoje dziecko wpadnie na świetny pomysł, jak ułatwić zrealizowanie Twojego celu? Dzieci poczują się ważne i docenione, kiedy skorzystasz z ich podpowiedzi. Zapiszcie swoje wzajemne deklaracje pomocy i przypominajcie sobie o nich nawzajem.

4. START

Jaki będzie Wasz plan realizacji rodzinnych marzeń? Rozpiszcie go uwzględniając terminy. Jeśli któreś z marzeń wymaga czasu, pracy lub zasobów, których nie macie (na przykład pieniężnych), zastanówcie się, jak mozecie je zdobyć i uwzględnijcie więcej czasu na realizację marzenia w Waszym planie. Postanówcie również, co zrobicie już dziś, by przybliżyć Was do osiągnięcia swoich celów.

Zamiana marzeń na cele, a następnie na konkretne zadania jest bardzo ważnym elemntem ich spełniania. Powieście plan w widocznym miejscu i wracajcie do niego często. Czegoś się nie udało dopiąć? Nie rezygnujcie z marzenia, tylko wymyślcie inny sposób działania.

Życzę Wam przyjemności w tworzeniu planu i wytrwałości w zmienianiu go w rzeczywistość.

Autorką artykułu jest Joanna Krajewska.