Jak zatem budować rzeczywisty autorytet? Jak być autentycznym? Czy są jakieś rady, które można zastosować i wykorzystywać w pracy codziennej? Oczywiście, że tak. Oto kilka z nich:

  1. Rozejrzyj się wokół siebie – popatrz na osoby na stanowisku podobnym do Twojego. Co widzisz? Czy cenisz te osoby? Gdybyś mógł wziąć od nich jedną lub dwie cechy, to co by to było? Co mają te osoby, czego nie masz Ty? Co możesz zmienić w swoim zachowaniu aby też działać podobnie? Jeśli pewnego rodzaju rozwiązania się sprawdzają, powielaj je i wdrażaj jako własne pomysły. Warto czerpać wzór z innych i w oparciu o ich doświadczenie budować własny autorytet. Warto też wykorzystać błędy innych, by samemu ich uniknąć. Rozglądaj się wokół siebie, analizuj, wykorzystaj albo odrzuć jako cenna naukę na przyszłość, aby uniknąć nieporozumień.
  2. Zbuduj odpowiednie relacje  ze swoim zespołem. Rozmawiaj z nimi, słuchaj ich i wszystko poddawaj analizie. Twój zespół będzie efektywniejszy, jeśli wysłuchasz ich obaw, zastosujesz proponowane rozwiązania, razem rozwiążecie problem lub sytuacje bez wyjścia. Pamiętaj, aby z każdego niepowodzenia wyciągnąć wnioski, a z każdego powodzenia wyjąć elementy, które sprawdzą się w podobnych sytuacjach. Nie stwarzaj atmosfery strachu lecz przyjaźni i zaufania. Oprzyj wzajemne relacje o uśmiech i dobre słowo. Warto czasem zwyczajnie z zespołem porozmawiać i poznać ich od innej ludzkiej strony. Poprawnie zbudowane relacje są bowiem podstawą w komunikacji międzyludzkiej i pozwalają uniknąć wielu nieprzyjemnych sytuacji, a co za tym idzie budują bardzo silny autorytet rzeczywisty.
  1. Bądź konsekwentny – to cecha, z którą zazwyczaj kadra zarządzająca ma największe problemy. Konsekwencja ma olbrzymie znaczenie w budowaniu autorytetu, podpiera Twoją słowność i wiarygodność. Jeśli zatem zapowiedziałeś załodze, że otrzyma premię, jeśli przekroczy limit produkcji o 10% to bądź konsekwentny i przekaż tę informację osobom naliczającym wynagrodzenia. Zespół będzie postrzegał Ciebie jako osobę konsekwentną, stanowczą i działającą na ich rzecz. Przykład idzie z góry, a stare sprawdzone powiedzenie: „Jeden za wszystkich, wszyscy za jednego” nabiera dla lidera zespołu nowego znaczenia.
  1. Obserwuj i wyciągaj wnioski – obserwuj swój zespół, relacje miedzy nimi, umiejętność współpracy. Jeśli Twój zespół pracuje w oparciu o wyniki innych osób z zespołu, tym bardziej ich obserwuj i analizuj, czy jest zachowana płynność pracy, czy też jedni czekają na drugich. Czasem, aby poprawić efektywność zespołu lub panujące w nim relacje wystarczy zmienić osoby na poszczególnych miejscach. Dla przykładu: w pewnej fabryce czekoladek tworzył się korek przy pakowaniu produktów. Działo tak się tylko na jednej zmianie, gdy pracowała Ania z Hanią. Koleżanki pracujące na linii pakującej z paniami były wiecznie zirytowane, gdyż panie podczas pracy w najlepsze urządzały sobie pogaduchy o rodzinie, opowiadały sobie przeżycia, zwierzały się sobie z różnych sytuacji. Inne pracownice znosiły to w skrytości. Do dnia, kiedy to kierownik wezwał przed rozpoczęciem pracy obie panie i wyznaczył im nowe stanowiska pracy: Ania została przy pakowaniu słodyczy do pudełek, a Hania przeszła jedno stanowisko dalej do pakowania gotowych pudełek w kartony. Cały zespół odetchnął, a praca nabrała odpowiedniego tempa.  Co się takiego stało? Otóż obserwacje kierownika, odpowiednie rozmowy z osobami z zespołu pomogły wyciągnąć osobie kierującej, a zarazem nadzorującej pracę wnioski, co jest powodem opóźnień zawsze na tej zmianie. Dojście do źródła problemu na podstawie obserwacji pozwoliło uspokoić sytuację, złagodzić napięcia w zespole i zachować płynność produkcji na linii pakowania produktów. Odpowiednie zachowanie osoby kierującej zespołem wzmocniło jego autorytet rzeczywisty oraz dodatkowo wzbudziło zaufanie pozostałych osób z zespołu.
  2. Bądź ze swoim zespołem – na ile pozwala Ci czas i obowiązki: przejdź się pomiędzy osobami z zespołu, jeśli możesz czasem im pomóż, podkreśli to fakt, że stanowicie zespół oraz spowoduje, że nie będziesz postrzegany jako formalny lider zespołu. Czasem powiedz ludziom dobre słowo, uśmiechaj się, bądź miły. Tak jak Ty się zachowasz względem swojego zespołu, tak zespół zachowa się względem Ciebie.

Kolejne sugestie znajdziecie w trzeciej części artykułu, którą opublikujemy dla Was w piątek.

Marzena Wojciechowska