Co to takiego, na co powinniśmy zwrócić uwagę, by żyć uważnie i jak się tego nauczyć? Na te pytania jak i wiele innych odpowiada Agnieszka Pawłowska, certyfikowany nauczyciel MBSR – gość Magdaleny Sobczak.

Magdalena Sobczak, BLUE FM: Piątek… Weekendu początek, a my dzisiaj będziemy rozmawiały na temat uważności. To ja teraz bardzo uważnie słucham czym jest ta… uważność.

Agnieszka Pawłowska (trener metody MBSR): Uważność, czyli w swoim pierwotnym brzmieniu mindfulness to podejście do życia polegające na świadomym doświadczaniu pojedynczej chwili, na obserwowaniu tego, co dzieje się w naszym ciele, umyśle. Innym słowy analizowanie myśli, emocji, doznań zmysłowych i reakcji z naszego ciała bez oceniania i osądzania. Dla mnie osobiście uważność, to po prostu życie „bardziej”.

MS: Skąd pomysł, żeby TO, tu, teraz stosować na naszym lokalnym poznańskim rynku?

AP: Na zachodzie jest to znane od wielu lat. Prekursorem wprowadzenia praktyki uważności był prof. Jon Kabat-Zinn. Poświęcił się badaniom i założył klinikę uważności. Opracował 8-tygodniowy kurs

redukcji stresu…

MS: Moment, moment… Czyli, że przez 8 tygodni mogę zniwelować stres?

AP: Tak, to jest właśnie bardzo…

MS: … ciekawe i brzmi niewiarygodnie.

AP: Program ten polega na 8- cyklicznych spotkaniach, w trakcie których, uczestnicy mogą doświadczać uważnego oddychania i świadomości ciała, myśli, emocji jak i uważności w ruchu. Oprócz spotkań jest także zadanie domowe, codzienna praktyka w domu na podstawie płyt. I dodatkowo, można powiedzieć w prezencie, dostają także jeden dzień uważności – praktykowanie w ciszy, skupieniu. Oderwanie od życia człowieka, który jest ciągle w biegu.

[…]

MS: Tak zapytam… Czy są jakieś badania, które potwierdzają, że uważność jest rzeczywiście skuteczna? Oprócz tej chwili relaksu, o której wspomniałaś, bo przecież potem znowu wracamy do tego naszego młyna i co nam zostaje…?

AP: W ciągu ostatnich lat przeprowadzono mnóstwo badań. Poza takimi elementami jak skuteczniejsza motywacja, lepsza koncentracja, kontrola emocji, radzenie sobie w stresujących sytuacjach, czy też rosnąca pewność siebie, to także potwierdzone zostało, iż uważność kontroluje trwałe zmiany w naszym mózgu, które są odpowiedzialne za pamięć, energię i nasze emocje.

MS: Tak więc skoro tyle zalet ma w sobie uważność, co powinniśmy zrobić, co zauważać?

AP: Na pewno powinniśmy mieć świadomość rutynowych czynności. Na przykład wstając zauważamy swój oddech, jeśli to możliwe choć jeden posiłek, w ciągu dnia, bądź chociaż w ciągu tygodnia jeść w milczeniu, zwracając uwagę na smak, konsystencję, temperaturę, czy zapach. A idąc na spacer zauważamy budynki, które mijamy, promienie słoneczne przebijające się przez chmury, słyszymy wszystkie dźwięki, i oczywiście zauważamy oddech.

 (Dalsza część audycji w wersji audio – zapraszamy do jej wysłuchania.)