Za czasów młodości (mówię bez przesady)
łatwe były biegi, skłony i przysiady.
W średnim wieku jeszcze tyle pozostało,
żeby bez zmęczenia przetańczyć noc całą…
A teraz na starość czasy się zmieniły,
spacerkiem do sklepu, z powrotem bez siły.

Takim cytatem z wiersza Wisławy Szymborskiej powitała mnie uśmiechnięta i pełna energii 80-letnia uczestniczka prowadzonych przez mnie warsztatów dla seniorów. Spotkanie odbywało się w ramach akcji „We love eating! Rozsmakuj się w zdrowiu” i dotyczyło uważnego smakowania, ze szczególnym zwróceniem uwagi na uważne picie wody. Piliśmy wodę niegazowaną, lekko gazowaną i gazowaną, czystą i z dodatkiem cytrusów. A do tego, smakowaliśmy je wszystkimi zmysłami. Ileż było odkryć: dotyk szklanki, jej ciężar i temperatura, zapach i wygląd wody, dźwięk wydawany przez chlupiący w szklance płyn oraz podczas jego picia, a do tego różnorodność smaków, jakie odczuwamy pijąc wodę. Lekka słodycz przy wodzie niegazowanej, delikatne szczypanie w język przy wodzie gazowanej, kwaskowość przy wodzie z dodatkiem cytrusów… Każdy znalazł swój ulubiony smak.

Sprawdzaliśmy też, jak poznać czy nasze ciało domaga się nawodnienia. Jakie sygnały wysyła do nas organizm potrzebujący wody i jakie są dla nas skutki odwodnienia. Łączyliśmy więc przyjemne z pożytecznym: przyjemność, jaką daje smakowanie wody oraz dbałość o odpowiednie nawodnienie ciała. Podczas spotkania towarzyszyły nam także wspaniałe historie z życia uczestników.

Seniorzy biorący udział w warsztacie mogą być wspaniałą inspiracją dla wielu młodych ludzi. W niesamowity sposób łączą doświadczenie i mądrość życiową z dużą ciekawością i otwartością na nowości. A do tego mają ogromną świadomość siebie… Budujące było usłyszeć na koniec:

obecnie jestem w najlepszym okresie mojego życia: nie muszę już niczego udowadniać, za niczym gonić, za nikogo być odpowiedzialna, mogę za to robić to, co przynosi mi radość i dodatkowo robić to wszystko w tempie, które mi odpowiada.

Autorką wpisu jest Agnieszka Pawłowska –  certyfikowana nauczycielka metody Mindfulness Based Stress Reduction, czyli redukcji stresu w oparciu o uważność.