To zdarza się najlepszym z nas: wiesz, że musisz się zająć naprawdę ważnym projektem. Powinieneś się skoncentrować (…) A jednak znajdziesz sobie mnóstwo wymówek, żeby robić coś innego!

Pamiętaj! Twój czas jest zasobem ograniczonym.

fragmenty książki

Wstajesz, przygotowujesz kawę lub herbatę, zjadasz śniadanie i wiesz, że to ten dzień – musisz przygotować projekt, nazwijmy go projektem X. Już masz zasiąść przy swoim biurku, ułożyć wszystkie potrzebne narzędzia, uruchomić komputer, otworzyć plik związany z projektem X. Prawie uderzasz palcem o klawiaturę i nagle, nie wiadomo dlaczego dochodzisz do wniosku, że to nie ma sensu. Po pierwsze posiadasz za mało informacji, aby w ogóle rozpocząć pracę. Po drugie, czujesz się przytłoczony zadaniem. Ono Cię przerasta. Po trzecie, tak naprawdę, nie masz wcale ochoty, aby zająć się danym projektem. Znasz to uczucie? Nie jesteś odosobniony/odosobniona, o czym przekonuje autor książki „23 sposoby na lenia” S. J. Scott.

Porusza on istotny temat – temat prokrastynacji, czyli tendencji, utożsamianej z odwlekaniem, opóźnianiem lub przekładaniem czegoś na później, ujawniającym się w różnych dziedzinach życia. S. J. Scott przedstawia siedem wymówek dotyczących różnych aspektów aktywności i udowadnia, że większość wymówek to tylko nic niewarte preteksty.  Przedstawia również zasadę 80/20 zdefiniowaną po raz pierwszy przez Vilfreda Pareto, która polega na definiowaniu tych działań, które mają największy wpływ na naszą pracę. Należy wskazać projekty, które generują 80% efektów i przekładają się na wzrost Twojego zadowolenia z życia. Zapoznaje czytelnika z koncepcją SMART – akronim od pierwszych słów Specific (szczegółowość definicji celu), Measurable (mierzalność, możliwość kontroli i oceny), Attainable (ambicja, istota celu dla Ciebie), Relevant (realizm, możliwość do osiągnięcia), Time – bound (termin wykonania), zasadą MIT i metodą ABCDE, która zakłada stworzenie systemu rankingowego dla listy zadań, do której można się systematycznie odwoływać. Zachęca też  do korzystania z serwisu Ted Talks. 

Autor podaje konkretne wskazówki, recepty na poradzenie sobie z prokrastynacją. Ale ta niepokaźna objętościowa książka zawiera też wiele ciekawych myśli, nawet dla tych, którzy nie lubią poradników instruktażowych. Czytając, zakreślałam zdania, które zostaną ze mną na dłużej, oto kilka z nich.

  1. Zastanów się, co z tego, co robisz, jest naprawdę ważne, a co robisz tylko z przyzwyczajenia.
  2. Nigdy nie pozwól, aby priorytety innych ludzi zajęły miejsce Twoich.
  3. Najtrudniejszą przeszkodą utrudniającą mówienie nie jest nieumiejętność radzenia sobie z reakcjami innych osób, gdy wyjaśniasz im, że ich priorytety nie są Twoimi.
  4. Nawet jeśli nie znosisz zmywania naczyń, pomyśl o tym, jak codziennie wypełnianie tego zadania pozwala Ci osiągnąć harmonię w małżeństwie.

Jak widać autor w praktyczny sposób dociera do czytelnika. S. J. Scott swoją książkę kończy słowami – Chociaż bardzo chciałbym, abyś poświęcił czas na recenzję tej książki lub kupił i przeczytał inne moje książki, naprawdę uważam, że najlepiej wykorzystasz teraz swój czas, jeśli wybierzesz jeden nawyk (który autor opisuje) i zaczniesz od razu wdrażać go w życie.

Zatem, cóż mi pozostaje? Napisałam recenzję, teraz czas na przyswojenie nawyku. Wybieram – Weź odpowiedzialność za swoje cele, dzieląc się nimi z ludźmi.

Zachęcam do przeczytania „23 sposobów na lenia” w celu zwiększenia efektywności swojej pracy, zrozumienia samego siebie i prowadzenia każdego projektu od samego początku do końca.

[kup ident=23sple]

Autorka recenzji: Anna Koblowska – germanistka uzależniona od książek, nie tylko tych napisanych po niemiecku. Entuzjastka Irvina Yaloma i Lwa Starowicza. Od dawna w literackiej przyjaźni z Olgą Tokarczuk i Vladimirem Nabokovem.