o psychologii w szkole

Pochwała kombinowania czyli sesje twórczej pomysłowości pedagogów, psychologów i trenerów grupowych

Przez ostatnie lata słowa „kreatywność”, „innowacje”, „pomysłowość”, „twórczość”, „inspiracje” odmienianie są przez wszystkie przypadki, osoby, firmy, życiorysy, produkty, szczeble, startupy, etc. Te słowa są kluczem do wielu drzwi, osób, pensji, projektów…. WSZYSTKIEGO.

Jak być wystarczająco dobrym nauczycielem? – inspiracje psychologiczne dla nauczycieli

John O’Donohue, amerykański filozof i poeta wyznał kiedyś, że „pragnie żyć jak rzeka niesiony zaskoczeniem własnego rozwoju”. Gdy myślę o funkcjonowaniu zawodowym nauczyciela pojawia mi się przed oczami właśnie metafora rzeki przepływającej pomiędzy dwoma brzegami. Jeden z tych brzegów stanowi otwartość na nowości, pęd do zdobywania wiedzy, chęć wprowadzenia realnej zmiany w umysłach (i życiu) uczniów, ale też chaos i często nieznajomość realiów nauczania. Ten brzeg to przystań niepoprawnych idealistów i nowicjuszy. Brzeg drugi jest zgoła odmienny – to rewir skostnienia emocjonalnego i intelektualnego, zawodowa rutyna, zniecierpliwienie i zmęczenie. Na tym brzegu znajdziemy tych, którzy w co drugim zdaniu przekonują siebie (i innych), że „to się nie uda”, „nic nie ma sensu” i „nie warto”.