Dziewczynka czuła, że coś jest nie tak z jej przyjaźnią z Krokodylem. Przecież prawdziwi przyjaciele lubią robić to samo, bawić się razem i czują się ze sobą szczęśliwi. Tymczasem im dłużej ona przyjaźniła się z Krokodylem, tym gorzej się czuła.

cytat z książki

                                                                                                      
Bardzo ucieszyła mnie prośba o zrecenzowanie kolejnych książek Elżbiety Zubrzyckiej. Po „Motylku dla dzieci” oraz „Trudnych pytaniach dla dorosłych” z niecierpliwością czekałam na kolejne, równie ciekawe i mądre pozycje.

„Chcę mieć przyjaciela. O dziewczynce, która chciała zaprzyjaźnić się z krokodylem” to kolejna pozycja bajek terapeutycznych dla dzieci, więc na początku przeczytałam ją właśnie najmłodszym recenzentom – moim wychowankom. Dzieci były zachwycone, słuchały w skupieniu, z szeroko otwartymi oczami. Ja również!

Książka opowiada o dziewczynce, która bardzo chciała mieć przyjaciela. Zadając sobie pytanie o to, kim jest przyjaciel, wymarzyła sobie idealnego przyjaciela, którym byłby Miś Koala. Na swojej drodze spotkała jednak smutnego Krokodyla, który podobnie jak dziewczynka szukał przyjaciela i chciał, by została nim Dziewczynka. Niestety przyjaźń Krokodyla z Dziewczynką nie była dobra i owocna – Krokodyl nie szanował Dziewczynki, nie czuła się przy nim bezpieczna, ponieważ Krokodyl w każdej chwili mógł ją zjeść. Dziewczynka mimo starań i prób pomocy Krokodylowi była nieszczęśliwa, miała poczucie winy, że nie jest w stanie sprostać oczekiwaniom Krokodyla. Po pewnym czasie, kiedy Dziewczynka zrozumiała, że KROKODYL ZAWSZE BĘDZIE KROKODYLEM, ponieważ taka jest jego natura, Dziewczynka postanowiła trzymać się z dala od niebezpiecznego przyjaciela. Na szczęście spotkała Misia Koalę, przy którym poczuła się akceptowana, wysłuchana i nigdy się z nim nie nudziła. Miś okazał się prawdziwym i najbliższym przyjacielem Dziewczynki, który obronił ją przed złym Krokodylem.

Książka obrazuje nam to, w jaki niszczący sposób wpływają na nas „toksyczni” przyjaciele, jednocześnie pokazując jak wspaniale jest mieć prawdziwego, dobrego przyjaciela. Opowieść o Dziewczynce zawiera wiele pytań o przyjaciół oraz ich rolę w naszym życiu, co pozwala na zastanowienie się nad tematyką przyjaźni, uporządkowanie naszych myśli, ocenę naszych własnych relacji. Autorka podkreśla konieczność pamięci o swoich potrzebach, przestrzega przed manipulacją ze strony złych przyjaciół.

Autorka nie zapomina również o osobach dorosłych, które czują się odpowiedzialne za uwrażliwianie dzieci na tematykę przyjaźni. Do rodziców, wychowawców, nauczycieli kieruje zwięzłe, przejrzyście napisane podsumowania i rady, które pomogą w rozmowach z najmłodszymi oraz uporządkują wiedzę i poglądy dorosłych dotyczące tego ważnego w naszym życiu tematu.

Do przeczytania książki zachęcają piękne, kolorowe ilustracje autorstwa Marianny Jagody-Mioduszewskiej, które wiernie podążają za tekstem opowiadania.

Książka, moim zdaniem, jest pozycją niezbędną w zbiorze mądrego rodzica i wychowawcy. Zwraca uwagę na temat, dzięki któremu dziecko może uniknąć wielu rozczarowań i smutków na drodze do poszukiwania prawdziwego przyjaciela.

Elżbieta Zubrzycka, O dziewczynce, która chciała zaprzyjaźnić się z krokodylem, wydawnictwo GWP

Autorką recenzji jest Magdalena Kieraga – psycholog oraz coach, pracujący w Warszawie. Magda pracuje z dziećmi w różnym wieku. Prowadzi zajęcia treningu umiejętności społecznych dla dzieci z zaburzeniami zachowania oraz konsultacje dla osób dorosłych.