Dla tych, którzy dzięki kreatywności zmieniają świat na lepsze
Paulina Mechło
„Witamy w naszej kreatywnej bajce!” – tymi słowami bohaterowie książki, a są nimi Móżdżek i Móżdżynka oraz ich przyjaciółka Kikki, witają czytelnika. „Trening super kreatywności dla dzieci” jest połączeniem historii, przeplatanej zagadkami, łamigłówkami i grami umysłowymi, ujętej w formie zeszytu ćwiczeń. Jej autorką jest psycholożka i neurokognitywistka, która napisała książki o podobnej tematyce, takie jak: „Superpamięć dla dzieci”, „Trening Superkoncentracji dla dzieci” czy „Trening Intelektu dla dzieci”.
Książka przybliża najmłodszym pojęcie innowacyjności, wyjaśnia czym są neurony, pomaga dostrzec różnicę między byciem ciekawym, a ciekawskim oraz wskazuje wartości płynące z pracy zespołowej. Rozwiązując zamieszczony quiz, dzieci mogą dowiedzieć się, jakim są typem innowatora/innowatorki: odkrywcą, podróżnikiem, myślicielką, badaczką, szalonym naukowcem, sprytnym czarodziejem, czy może energiczną rozrabiaką? Przejrzysty układ treści i kolorowe, radosne ilustracje, tworzą spójną i przyjemną dla oka całość. Autorka proponuje 89 ćwiczeń, oto wybrane:
Ćwiczenie 5
Jaki wynalazek chciałabyś lub chciałbyś opracować, gdyby wszystko było możliwe?
Ćwiczenie 14
Pomyśl, co by było, gdyby się mogło spełnić Twoje marzenie, którego w tej chwili nie możesz zrealizować. Co to jest? Znajdź sposób na jego urzeczywistnienie.
Ćwiczenie 15
Zabawa! Wyobraź sobie, że piszesz historię, w której bierze udział Twój ulubiony bohater. Co będzie Magicznym Pierwiastkiem Przygody? Czy Twój bohater ma jakieś magiczne zdolności? Może chcesz zapisać wymyślone opowiadanie?
Ćwiczenie 24
Narysuj dwie sieci neuronowe: rzadką i gęstą. Zrób z nich prawdziwy labirynt myśli.
Ćwiczenie 32
Tak jak Kikki każdemu z nas zdarzają się takie sytuacje, kiedy musi zrobić coś, czego nie lubi. Czasem trzeba robić to codziennie i nie da się tego uniknąć. Co Cię denerwuje w codziennym życiu? Może nie lubisz myć zębów albo czesania włosów? Pomyśl, co można zrobić, aby to były dla Ciebie miłe sytuacje?
Ćwiczenie 40
Wymyśl jak najwięcej zastosowań łyżki w ciągu 2 minut.
Ćwiczenie 52
Jak myślisz, jak brzmiałaby muzyka Marsjan? Jak mogliby wyglądać Marsjanie? Napisz lub narysuj.
Ćwiczenie 66
Wyobraź sobie, ze w Twojej szkole wszystko idzie po Twojej myśli. Czyli jak? Opisz, narysuj – jak wolisz. Pamiętaj, że szkoła to nie tylko nauka, ale także znajomi, nauczyciele, otoczenie budynku.
Jeśli chcecie rozwijać u dzieci kreatywność, zachęcić je, by zajrzały w głąb siebie, wyrażając skrywane pomysły rysunkiem i słowem, by dołączyły do grona Innowatorów, to zdecydowanie warto sięgnąć po tę pozycję.
Anna Maria Potęga
Paulina Mechło, Olga Geppert, „Trening super kreatywności dla dzieci”, wydawnictwo: Sensus.